Értesítünk a nap 2-3 legfontosabb cikkéről. Legyél képben! Jöhet?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.
Blog a 99%-nak

Tízmilliárdokért lobbiznak az olajipari szörnyvállalatok a klímavédelem ellen

A cikk a Balra át! korábbi oldalán jelent meg. Áthoztuk ide, hogy itt is elérhető legyen.

Évente hozzávetőlegesen 200 millió dollárt, azaz közel 60 milliárd forintot fordítanak az olajipari vállalatok a kötelező érvényű környezetvédelmi intézkedések blokkolására és késleltetésére. Ez a lobbitevékenység nem csak a Párizsi Klímaegyezmény irányelveinek betartását akadályozza meg, de mindenfajta környezetvédelemmel kapcsolatos törvényhozást gátol. A cégek természetesen titkolni próbálják ezeket a költéseiket, de az amerikai lobbitevékenységet vizsgáló InfluenceMap friss tanulmánya a nyilvánosan hozzáférhető adatokra támaszkodva elég pontos becsléseket tudott készíteni.

A klímavédelem ellen a legtöbb pénzt a BP nevű olajipari szörnyvállalat költi, ők évente 53 millió dollárt (kb. 15 milliárd forintot) szánnak erre a célra. Őket követi a Shell 49 millió dollárral, az ExxonMobil 41 millió dollárral, majd a szégyenteljes lista negyedik helyén holtversenyben van a Chevron és a Total 29 millió dolláros ráfordítással. Az InfluenceMap kutatása szerint ezek a cégek egyrészt közvetlenül, a politikusoknál lobbiznak, hogy azok megakadályozzák a klímavédelmi törvények bevezetését. Másrészt közvetve is igyekeznek a közvéleményt is meggyőzni, hogy a környezetvédelem kárt okoz a gazdaságnak. Jó példa erre a BP által nemrég indított szociálismédia-kampány, amely kétségbe próbálja vonni a klímaváltozással kapcsolatos tudományos tanulmányok következtetéseit.

Az öt legaktívabb olajipari cég környezetvédelem-ellenes lobbikiadásai
összesen 201 millió dollárt tettek ki (Kép forrása: StatistaCharts)

A kutatás azt is bemutatta, hogy a fent felsorolt öt cég a lobbitevékenységen kívül másik 195 milliót költ olyan marketingkampányokra, melyek azt sugallják, mintha valójában a környezetvédelmet segítenék. A leggyakoribb módszer a cégek alacsony széndioxid-kibocsátású projektjeinek hirdetése, melyek azonban tevékenységük mindössze 3%-át érintik. Másrésztől a cégek klímaszakértőként állítják be magukat és úgy tesznek, mintha érdekeltek lennének a környezetvédelemben. A kutatás szerint ezek a kampányok egyértelműen félrevezetőek és egyetlen céljuk, hogy eltereljék a figyelmet az olajcégek hatalmas felelősségéről a globális felmelegedésben.

(Via Forbes.com)

 

Olvass tovább!